70 cc polini giet (morini) tunen

DarkSaiyan

EVO pk's
ik ben van plan om de uitlaatpoort samen met de vlinderpoorten te gaan vergroten. Weet iemand mischien waar ik extra voorzicht moet zijn of moet opletten ?

hier zijn wat foto's van cilinder :

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg


moet ik verder iets aanpassen als ik uitlaatpoort of w poorten vergroot ?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

samen met de vlinderpoorten ? deze cilinder heeft geen vlinderpoort... mja, ik zou eerst eens een poortmapje regelen, of zelf berekenen.
beter als je het laat doen !
 
Veel succes met je vlinderpoorten 8P

Beter laat je het even doen, en koop je ergens een origineel cilindertje of een ander goedkoop dingetje en ga daar zelf een beetje mee oefenen.
 
achja beetje beunen in een polini gietje, tis wel een leuke cilinder om het op te leren.
maar dan moet je wel eerst de benodigde kennis vergaren, en rustig en secuur werken.

poortje van een polini giet kan wel paar milimeter hoger, maar dan wordt de powerband weer smaller etc, dan zullen boostpoorten weer nodig zijn, om het toerenverloop beter te maken.

heb je hier geen zin in, tja dan zal je het moeten laten doen!
 
Je kunt dus niet lukraak je uitlaatpoort gaan "vergroten". Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Verhogen, verbreden, verlagen? Ik vind het eigenlijk best zonde om op een polini te gaan proberen, je kunt vast wel aan een paar vastgelopen cilinders komen...
 
ik bedoel ermee, dat je met een enkele poort snel kans hebt op happende zuigerveren, je zit dus erg gebonden aan het oppervlakte van de poort.
verbreden is meestal een crime bij enkele poorten, daarom worden vaak boosterpoorten geboort. om de smalle enkele poort breder te maken zonder happende veren te krijgen.

Verhogen is geen probleem, alleen wordt je powerband smaller, verlagen werkt alleen als de poort niet gelijk ligt met de top van de zuiger in odp, maja wist je zelf waarschijnlijk ook allemaal al :D

ja idd genaaide cilinder kan je op oefenen, maar die kan je niet testen, 1ste cilinder die ik deed was meteen een mhr team, dan zorg je er wel voor de je goede voorkennis hebt, gelukkig heb ik vaste handjes :D

//edit thnx 2 joel-
want dat bedoelde ik ook
 
Last edited:
BurN, ik had het tegen de topicstarter ;)

Dat je niet kunt testen lijkt me niet zo'n probleem. Eerst moet je uitvinden hoe je er het beste bij kunt, wat voor een opzetstukjes, hoe makkelijk je door materiaal gaat, etc
 
als ik alleen de uitlaat poort ga '' verbreden '' dan gaat de afval toch sneller uit de cilinder via de uitlaat naar buiten ?

moet ik iets anders verder doen als ik de uitlaatpoort alleen ga verbreden ?
 
Afval ?

Wtf tank jij dan :p

Maar je scoot kan wat meer rpm gaan draaien en daar kun je winst mee boeken idd...

Ik zou sowieso groter sproeiertje pakken als je je cil laat tunen! En variotje etc afstellen!
 
Originally posted by BurN
ik bedoel ermee, dat je met een ovale poort snel kans hebt op happende zuigerveren, je zit dus erg gebonden aan het oppervlakte van de poort.
verbreden is meestal een crime bij ovale poorten, daarom worden vaak boosterpoorten geboort. om de smalle ovale poort breder te maken zonder happende veren te krijgen.


Onzin.

Ovaal is juist de vorm bij uitstek waar je bij een enkele poort maximaal breed kan gaan, tot over de 70% van de boring zonder dat je veren gaan happen.

Een rechthoekige poort, daarentegen, is funest voor je zuigerveren als je daarmee te breed gaat...

Met (een) spijl(en) of hulppoortjes kun je uiteraard hoe dan ook nog breder gaan...
 
Originally posted by Joël
Onzin.

Met (een) spijl(en) of hulppoortjes kun je uiteraard hoe dan ook nog breder gaan...

het laatste wat je zegt dat bedoelde ik.

vind het raar dat je dan met onzin reageert.
staat in mijn post iets over maximale breedtes ofzo? naar mijn mening niet
 
Originally posted by BurN
het laatste wat je zegt dat bedoelde ik.

vind het raar dat je dan met onzin reageert.
staat in mijn post iets over maximale breedtes ofzo? naar mijn mening niet

Ik citeer:
"ik bedoel ermee, dat je met een ovale poort snel kans hebt op happende zuigerveren"

en

"verbreden is meestal een crime bij ovale poorten"

Je hebt het dus specifiek over ovale poorten, terwijl dat juist de beste vorm is om happen te voorkomen bij enkele poorten.

Vervang "ovale poort" dan door "enkele poort" als je dat bedoelt, dat is iets anders.
 
ik denk dat jullie elkaar in zoverre verkeerd hebben begrepen dat joel het over een ovale poort heeft, en dus niet over enkele poorten in het algemeen, en dat burn met ovale poort eigenlijk enkele poort bedoeld
:)
 
Originally posted by Joost@aerox
ik denk dat jullie elkaar in zoverre verkeerd hebben begrepen dat joel het over een ovale poort heeft, en dus niet over enkele poorten in het algemeen, en dat burn met ovale poort eigenlijk enkele poort bedoeld
:)

Dat zeg ik...

Nouja, mijn punt is i.i.g. duidelijk nu... 8)
 
//offtopic
Uhmm ik had een vraagje ik had dus met een maat van me lopen dremelen in me cilinder.
maar na ongeveer 60 kilmometer kreeg ik een vastloper bleek me zuiger veer gesprongen te zijn.
En nu lees ik dus dat je zuigerveren kunnen springen als je je uitlaat poort verkeerd tunned. Heb ik mijn cilinder toen der tijd verkeerd getunned?
En kan iemand me beetje in klein verhaaltje anders in een pm vertellen hoe ik het wel goed moet doen??
bijvoorbaat dank

Bart
//offtopic
 
Originally posted by Druganov
//offtopic
blablabla

Weet het haast wel cker dan,
kijk het is niet zo van ff lekker met de dremel der in en knallen maar, het is poortmap maken, berekenen, berekenen, en uhh berekenen :p
en dan aftekenen en DAN de dremel der in, uiteraard zal het een x mis gaan, LEER DAAR VAN, niemand kon in eens fietsen zonder zijwieltjes, kijk af bij het poortmap topic en lees der veel ober, en denk logies na. die spijl bij een vlinderpoort. waarom zit hij der?
JUIST om tezorgen datje veren niet gaan 'happen' maak je een ovale poort tebreed gaat hij happen das logies want die veren willen uitzetten maakje hem tebreed dan kan hij dat doen bij een 'te'breden poort.
 
Originally posted by DarkSaiyan
hoe moet ik dan weten hoeveel ik m kan verbreden ¿?

Enkele poort 60 tot 70% breedte van de boring (diameter cilinder/zuiger) afhankelijk van gebruikte zuigerveren, vorm poort en afwerking poort.

Bij een rechthoekige poort, brosse gietijzeren zuigerveren en een matige afwerking kan 60-65% al knappen van de veren betekenen...

Heb je een ovale poort, stalen veren en een goede afwerking, dan heb je zelfs bij 70% breedteverhouding nog niets te vrezen.
 
Back
Top