3 Problemen

Status
Not open for further replies.

Rowan662

Well-Known Member
Hallo allemaal, ik begin bij het begin. Ik heb een Aprilia SR 50 R LC uit 2010. Hij heeft 37064km op de teller en ik heb ongeveer 700km geleden de krukas + lagers vervangen.

Nou heb ik 3 problemen:

1: De temperatuursensor doet het niet... soms geeft hij wel wat aan en dan ineens weer niet, moet ik dat de sensor zelf vervangen? Of is het de kabel die vervangen moet worden (volgens mij zit die in de kabelboom zelf...)

2: Als ik gas geef hoor ik een licht krassend metaal geluid, nou zag ik dat volgens mij de krukaskeerring lekt achter de vario (Net vervangen!!) Hier heb ik een foto van toegevoegd zodat jullie het ook kunnen zien. Ook merk ik dat als ik de krukas beweeg er licht speling lijkt te zijn in het lager, maar alles is net nieuw...

3: Als ik harder dan 40km\h rijd (op de teller) dan begin je heeeel erg mijn vertanding te horen, een heel akelig metaal schreeuwend geluid.. Nou heb ik het lager van mijn vertanding vervangen, maar het geluid is er nog steeds en is ook niet minder geworden.

Ik heb de Doppler Racing Endurance krukas gebruikt samen met lagers en keerringen van Polini (POL-282.0001). Voor de vertanding heb ik een NSK 6203 C3 lager gebruikt, wat ook gewoon goed hoort te zijn..

Wie o wie kan mij helpen??
 

Attachments

  • 20180123_112107.jpg
    20180123_112107.jpg
    144.6 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Aprillia SR factory Injectie? Of carburateur..


1. Eerst de kabelboom nalopen op breuk in de draden.. Het kan zijn dat een kabel om de kleine stukje een stukje breuk heeft.. Desnoods alle tape eraf halen en alles even nalopen..

Mocht de kabelboom goed eruit zien, dan op ze minst alle click stekker verbindingen in spuiten met `contact spray` om eventuele slechte verbindingen op te lossen.. Voor de rest kan het inderdaad de sensor zelf zijn..

2. Misschien krukas lager verkeerd om gemonteerd, of je hebt een verkeerd montage toegepast waardoor de lagers defect je blok zijn in gegaan.. Het is niet even snel erin zetten en klaar. Er komt ook controlle bij kijken.. Als de krukas kan beweging met speling dan zit er toch iets fout (dus opnieuw doen.. Een doppler racing endurance krukas is nogal een onnodige aankoop even als die dure polini krukas lagers... En standaard gelijkwaardige krukas was een beter idee geweest....

3. Vertandings lagers die af zijn, of geen olie.. Of olie is zwaar vervuild..
 
Dan zal ik de kabelboom een keer nakijken en even de contacten insprayen.

Kan je de lagers verkeerd monteren? Ze zagen er hetzelfde uit en waren van beide kanten open. Ik had juist wat duurder genomen omdat ik hoopte dat ik er dan niet zo snel problemen mee krijg...

Vertandings lagers heb ik gister vervangen en de olie ook. De olie is vaak al na enkele dagen zwart?.. Maar het geluid is nog steeds hetzelfde.
 
Ja lagers kan je verkeerd om monteren.. Waar de infomatie op staat moet naar buiten kan wijzen.. De kale kant zit aan de kant van de krukas wangen... Draai je het om, dan zal die wel even lopen.. Met het gevolg dat de levensduur erg kort zal zijn.. Er komt uiteraard ook zijwaardse krachten op de lagers te staan


Duurdere lagers is een hoax... Die zijn niet beter.. Kwaliteit is gewoon hetzelfde..
Die lagers komen gewoon van de bekend lager fabrieken..

Namen zoals NTN, SKF ect.. Als je zoiets koopt ben je goedkoper uit..

Die duurdere lagers zijn duurder omdat ze door malossi / polini worden opgekocht en duurder onder eigen naam worden verkocht..
 
Temperatuur meter doet het weer, was een breuk in de kabel...

Het gaat trouwens om de carburateur versie (was ik vergeten te antwoorden).

Dus voor de krukas moet ik nieuwe lagers en keerringen halen en opnieuw monteren?
 
En nog belangrijker is hoe je ze monteerd.
Als je ze bijvoorbeeld op de as monteerd mag je niet persen/slaan op de buitenring maar alleen op de binnenring.
Anders komt de kracht op de lagertjes zelf en zijn ze gelijk al verrot voor het blok in elkaar zit.
Let hier goed op met je 2e poging !
 
Laatste keer had ik ze in het blok gemonteerd, ze vielen er zo in. Ik had de lagers + krukas ingevroren voor 24uur en het carter verhit.
Dus in beide carterdelen eerst de lagers gemonteerd en vervolgens de lagers + carter verhit en daarna de krukas erin gedaan, ging ook erg makkelijk erin.
Met de lagers in het carter doen heb ik dus geen kracht hoeven zetten.
 
Ik stop krukas in de vriezer en lagers even in de oven op 70 graden.
Dan lagers op krukas en geheel terug in de vriezer als het is afgekoeld.
Dan blok verwarmen met heatgun (liever geen brander) en geheel in elkaar zetten.
Bouten net vast draaien en speling van krukas controleren.
Dan alles af laten koelen voor je de bouten aantrekt en keeringen monteerd met vet.
 
Ik doe zelf altijd de lagers eerste in het blok.. Met een krukas trekker trek ik hem eerst door het lager van het grote carter.. Zover dat hij goed zit.. En dan pakking erop en dan het kleine deel erop.. Met de krukas trekker druk je dan het kleine carter erop..

Alleen even eerst voor zorgen dat de krukas niet meer onder spanning staat en goed los kan draaien (zonder montage van de keeringen) En dan de keeringen erin.. Kan dat hij dan zwaarder draait, maar dat loopt vanzelf los..

Binnenkant van de krukas keeringen altijd voorzien van vet of een vorm van smering zodat je ze bij montage niet beschadigd..

Overigens moet je bij de krukas montage ook de ruimte tussen de wangen en carter opmeten om te zien dat de as goed in het midden zit.. Anders iets bij stellen met de krukas trekker..

Montage van de krukas lagers is het makkelijkste als je het carter goed verhit en het lager erin laat vallen.. Als je een garage pers hebt kan je het lager altijd nog corrigeren als hij niet goed komt te zitten.
(maar het scheelt je een hoop persen)
 
Tis al een oud topic, maar 1 van de problemen is terug gekomen helaas.

De temperatuur meter doet het weer niet..

Als ik de kabel die naar de temperatuursensor gaat op de - pool van de accu zet dan geeft hij wel meteen waarde aan.
Als ik 30min heb gereden dan geeft hij helaas nog steeds niks aan..
De kabel is dit keer wel goed, hij meet dus wel de waarde als hij rechtstreeks op de - pool staat en hij herkend ook of de sensor is aangesloten of niet.

Nu heb ik vanmiddag de temperatuursensor vervangen, in de hoop dat dat het probleem dit keer was, maar dus niet...

Misschien wat ver gezocht, maar ik heb laatst een extra massakabel aangelegd van blok naar frame, heeft dat er wat mee te maken? Of maakt dat helemaal niks uit...
 
Heeft iemand misschien een idee? Iets wat ik nog niet geprobeerd heb, of als je het zelf eens hebt meegemaakt.


Heb het nogsteeds niet opgelost :(
 
Anders breng hem eens bij een goede dealer.. Die kan er wat makkelijker en gedetailleerder er naar kijken dan wij dat kunnen.

Die weet ook precies hoe het allemaal aangesloten moet zijn en zien of dat er iets mist.
 
Vandaag langs de dealer geweest, kunnen er niks aan doen....

Als het goed is is de temp. sensor een soort weerstand las ik?
Als hij warm is (30min rijden) meet ik 0.51Ohm. Als hij koud is meet ik 2.00 Ohm. Misschien zegt iemand dit iets?

Er zijn geen kabelbreuken, slechte connector of kapot dashboard, maar hij geeft gewoon geen temperatuur aan..

Wat ik ook had aangepast voordat hij het niet meer deed was een nieuwe bougie. I.p.v. de NGK BR9ES heb ik nu een NGK BPR8ES. MAar ik neem aan dat dit er niks mee te maken heeft?

EDIT:
De waardes in Ohm geschreven zijn met een multimeter gemeten op 20k Ohm.
 
Last edited:
Lijkt mij dat je sensor in orde is met die waardes.
Dus of je meter in dashboard is gaar of iets met de bedrading.
Die meter meet weerstand tussen min en je sensor , indien de ader tussen deze 2 in orde is kan het ook slechte min naar je meter zijn.

Aangezien je eerder ook al massa problemen had is laatste goed mogelijk.
Pak een eind kabel en ga overbruggen en testen.
Misschien een stekkerverbinding slecht bij dashboard ?
 
Lijkt mij dat je sensor in orde is met die waardes.
Dus of je meter in dashboard is gaar of iets met de bedrading.
Die meter meet weerstand tussen min en je sensor , indien de ader tussen deze 2 in orde is kan het ook slechte min naar je meter zijn.

Aangezien je eerder ook al massa problemen had is laatste goed mogelijk.
Pak een eind kabel en ga overbruggen en testen.
Misschien een stekkerverbinding slecht bij dashboard ?

Bedankt voor je reactie!

De kabel voor de temperatuur meter is 1 losse kabel.

Ik heb al 2 extra massakabels aangelegt, 1 van cilinderkop naar frame en 1 van varter naar frame. Heeft niks geholpen..

Er zit 1 stekker in het dashboard, alle kabels zitten goed in die stekker, ook met contactspray ingespoten.

Als ik de kabel van de temperatuursensor direct op de minpool zet, geeft de meter meteen maximale temperatuur aan, dus de meter in het dashboard is niet stuk..

Ik heb laatst de hele kabelboom vervangen vanwege kapotte draden en kortsluiting bij regen. Alle stekkers zitten goed aangesloten, ook is het een kabelboom van hetzelfde bouwjaar.
 
Ok paar dingen..

Je hebt een massa draad van kop naar frame gelegd en van carter naar frame.
Die van de kop kan je weghalen en ik adviseer de andere kabel van blok naar min pool van accu te leggen niet naar frame.
Optioneel kun je ook ze laten zitten en andere kabel van min pool naar frame te monteren zodat hele frame 100% aan min ligt.

Verder zeg je dat meter uitslaat naar max wanneer je sensor draad op min van accu houd, doet mij meer en meer denken aan slechte min op frame
 
Ok paar dingen..

Je hebt een massa draad van kop naar frame gelegd en van carter naar frame.
Die van de kop kan je weghalen en ik adviseer de andere kabel van blok naar min pool van accu te leggen niet naar frame.
Optioneel kun je ook ze laten zitten en andere kabel van min pool naar frame te monteren zodat hele frame 100% aan min ligt.

Verder zeg je dat meter uitslaat naar max wanneer je sensor draad op min van accu houd, doet mij meer en meer denken aan slechte min op frame
Dan zal ik als ik thuis ben (over een uurtje) meteen de kabel i.p.v. naar de cilinderkop, maar de minpool leggen.

Ik meld het als dat heeft gewerkt of niet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top