2x vivacity echter verschillende snelheid

Cooperino

New Member
Dag allemaal,

Mijn naam is Erwin en ik ben nieuw op dit forum.

Na 25 jaar niet gesleuteld te hebben aan brommers (wel auto's) heb ik (40) er nu toch ook aardigheid aan om eens naar brommers te kijken.
Ik heb onlangs 2 stuks Peugeot Vivacity snor gekocht, waar we dan met het gezin een rondje op kunnen door de omgeving.
De varioringen zijn er uit en ze rijden rond de 40. Om precies te zijn, de mijne rijdt 38 en die van mijn vrouw 42.
Dit is mij eigenlijk een doorn in het oog, dat zullen de meeste wel kunnen begrijpen.
Uitlaat (IXIL) er al af gehad op zoek naar een prop en ook bij die van mijn vrouw gekeken (SITO), beide geen prop kunnen ontdekken bij de spruitstuk kant.

Ik zoek nu naar een mogelijkheid om de mijne 5 km harder te laten lopen, echt niet meer, want het moet wel verantwoord blijven. Ik lees van alles over rolletjes en veertjes e.d., maar dat doe je volgens mij pas na het verwijderen van de prop icm afstellen carb.

Wie heeft een tip voor deze leek :)

Groeten Erwin
 

Attachments

  • uitlaat.jpg
    uitlaat.jpg
    65 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Welkom Erwin,

Je geeft eigenlijk al aan dat het niet 2 precies dezelfde setups zijn.
Ander uitlaatje en misschien ook wel ander maatje sproeier.
Ook grote kans dat er rolletjes van andere gewichten of wat slijtage aan de rollen is bij 1 of beide scooters.
Het simpelst en goedkoopst is bij de snelste scooter een dunne varioring monteren zodat snelheid iets naar beneden gaat.
Je kunt het ook met de gaskabel proberen maar dat lijkt me niet ideaal.
En echt 100% hetzelfde zal niet meevallen hoor , waarschijnlijk wegen de personen op de scooters ook niet even zwaar etc etc.
Te veel factoren zoals je ziet.

Edit : aangezien je aangeeft het niet te gek te willen maken wil ik je ook nog even wijzen op je genoemde snelheden,
Die zijn al hoog genoeg voor een WOK melding en daar zit je echt niet op te wachten.
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk daar zit niemand op te wachten en harder hoeft ook niet hoor. Gelukkig rijden we alleen in het weekend door weilanden en bossen in de omgeving en niet langs rollerbanken op weg naar school :)
Ik vind het alleen interessant om eens te kijken of er naast de uitlaat verschillen zitten, dus inderdaad de rolletjes en sproeier maar eens checken.
Nogmaals bedankt!
 
De uitlaat doet mij vermoedde dat het om de eerste modellen gaat van de peugeot vivacity??

Zou eerst aanraden om te kijken of beide cilinders wel orgineel zijn.. En beide cilinders ook een Snor cilinder betreft.. Als je de uitlaat eraf haalt en je kijkt in de uitlaat poort dan zou het kanaal erg ovaal eruit moeten zien.. Plus dat er heel weinig ruimte is..

Een bromcilinder heeft namelijk een groter uitlaat kanaal... Wat ik hiermee wil zeggen is dat als de cilinder word vervangen men vaker kiest om er een bromcilinder erop te schroeven.. En ja dan gaat hij ermee sneller lopen dan de bedoeling is..

Overigens als je een originele snor peugeot uitlaat neemt, dan is de voorbocht van de uitlaat een stuk dunner.. Dit zal de boel ook beter begrenzen.
 
Ik zou in dit geval voor de oplossing van Kurmit gaan. Als je uitlaten of cilinders gaat lopen vervangen ben je wel wat geld kwijt tenzij geld geen factor is natuurlijk.
Een kleine varioring in de scooter van je vrouw zou in principe de oplossing kunnen zijn om ze een gelijke snelheid te laten hebben. Elke scooter, of deze nou dezelfde onderdelen bevat of niet, kan net anders zijn in het afstellen, het accelereren en topsnelheid. Er zijn veel factoren die erbij komen kijken.

Maar een varioring zou een makkelijke en zeer goedkope oplossing zijn voor de snelheid.
 
Back
Top