25 April SBO race te Berghem

Mijn verhaaltje ook na te lezen op http://tim.tj-tuning.nl/

Hallo Lezers,

Afgelopen zondag was het dan zover... De eerste wedstrijddag van de SBO is een feit. Ik had er echt al weken zin in om weer te rijden. 1 keer voor de wedstrijd getraind bij 2Race op het mooie circuit in Juvaincourt. Daar tot de conclusie gekomen dat mijn vering werk nodig had dus in Berghem stond ik eigenlijk met complete nieuwe vering.

Trainingsdag zaterdag:


Zaterdag was er de mogelijkheid om op Berghem te kunnen trainen. Na een lange winter en nieuwe vering heb ik die kans maar aangepakt en ben ik gaan trainen. In het begin van de training kon ik maar geen vertrouwen in mijn scooter krijgen, het aanremmen ging voor geen meten en de vering stond way-off. Na wat foutjes in mijn vering te hebben opgelost had ik in een keer de slag te pakken. Ik kreeg meer vertrouwen en na nog een paar kleine demping aanpassingen had ik het dik voor elkaar voor mijn gevoel. Ik stuiterde over de baan en van de mensen die er reden was ik in ieder geval degene die het snelst rond ging. Met flink wat vertrouwen de nachtrust ingezet en op naar zondag.

Wedstrijddag zondag:

Op tijd uit de veren, het bed in de caravan naar tafel maken en samen met Aart, Twan en Wesley een ontbijtje nuttigen. Daarna snel naar voren om te helpen bij de inschrijvingen, de baco's even instrueren, keuren, rijders toespreken en klaar voor de race :p Een aardig gevuld ochtend programma en ik heb nog geen meter gereden, maar goed dat hoort er een beetje bij.

Dit jaar rijd ik overigens in de Stage 6 Pro cup. Deze cup rijdt tegelijkertijd met de Open70, maar rijd wel voor een eigen klassement.

1e training:

Na de flinke training van gisteren ga ik eigenlijk heel relax de baan op ik zet nog niet echt aan, maar gewoon weer even rustig inrijden. Even weer de lijnen pakken en dan naar binnen. Geen spannende acties, maar gewoon nog even wakker worden op de scooter zeg maar.

2e training:


Nou ja nog 10 minuten trainen en dan moet ik kwalificeren dus toch meer even een paar rondjes aanzetten. Het gaat allemaal super ik kan zelfs het merendeel van de jongens uit de Open70 volgen en een aantal zelfs voorbij. Daar sta ik erg van te kijken, maar goed het is een training misschien doen ze wel gewoon rustig aan. Ik heb uiteindelijk een 6e tijd getraind in de mix met de Open70 en de Pro, daar sta ik erg van te kijken.

Kwalificatie:

Benzine bijvullen, naar voren lopen en dan komt het er op aan. Nu moet je laten zien dat je het kan. Er gaat van alles door me heen en ik sta eigenlijk heel erg zenuwachtig in parc fermé, maar dan valt het vizier dicht en is alle spanning weg. Ik ga de baan op draai de eerste ronde even rustig warm en dan knallen maar. Ik om wat ongelukkig terecht in een groepje en laat me afzakken op zoek naar een gat zodat ik mijn eigen tijd neer kan zetten. Dat lukt me uiteindelijk niet helemaal zoals ik wil, maar aangezien ik nog maar een minuut of 3 heb besluit ik maar gewoon gas te geven en kijken of er een beetje een degelijke tijd uit wil rollen. Dan is de kwalificatie over en loop ik terug naar de tent. Ik ben er redelijk zeker van dat ik wel vooraan sta in mijn eigen klasse, maar hoe zou ik het gedaan hebben tussen de Open70? Geen idee, maar goed dat weten we zo.

Na een minuutje of 10 fiets ik naar voren om mijn tijden te kijken en wat blijkt ik heb me gewoon als 4e gekwalificeerd tussen de Open70 en ik sta 1e in mijn eigen klasse. WOW dat had ik absoluut niet gedacht. Helemaal door het dolle heen ren ik terug naar de caravan en daar moet ik even een klein vreugde-dansje doen. Maar goed nu voorbereiden op de 1e wedstrijd, want tsja die moet je ook gewoon uitrijden.

1e manche:


In de warmrij-ronde even goed de banden warm sturen en de remmen warm remmen. Ik merk dat mijn achterrem iets te los staat dus die geef ik even snel nog een draaitje bij want anders komt dat niet goed. Vervolgens opstellen op mijn plek ik heb de binnenkant op de 2e startrij. Dan gaat het licht aan en pats uit. Ik kom heel goed weg en stuur als 3e de bocht in met achter mij Jimmy mijn teammaat die in de Open70 rijd. Na een bocht of 6 zie ik de eerste 2 van me afrijden en Jim zit me in het wiel dus ik pak de volgende bocht erg ruim zodat hij achter de 2 voorste aan kan, voor mij maakt dit toch niet uit want ze rijden niet in mijn klasse en die scooters wil ik niet bijhouden die lopen veel te hard. Ik zorg vervolgens dat ik mijn eigen lijnen en tempo ga rijden en ik zie dat de nummers 2 en 3 (Eric en Tom) uit mijn klasse niet dichterbij komen ik rijd het gat steeds een beetje groter. Richting het einde van de race zie ik dat Eric en Tom ineens erg ver teruggevallen zijn ten opzichte van mij en ga ik nog een stapje rustiger rijden. De paar Open70 mannen die nog achter me zaten komen me nu voorbij en ik laat ze gaan. Ik kan me nu beter sparen voor de 2e manche. Uiteindelijk word ik 6e algemeen en 1e in mijn klasse met een voorsprong van 10 seconden. De eerste punten zijn binnen denk ik en tevreden high 5 ik met Twan die met een dikke smile op me staat te wachten in het rennerskwartier. Nog even over de weegbrug voor een technische nacontrole en wat blijkt ik ben nog op gewicht ook, gelukkig maar. Nu terug naar de caravan om me voor te bereiden op de 2e manche.

2e manche:

Zo kalm als wat voeg ik me bij de rijders die al in parc fermé aangekomen zijn. Rik wijst me mijn plek en ik ga lekker rustig afwachten. In de warmij-rijde voelt de scooter goed aan en vol goede moed sta ik aan de start. Het licht springt uit ik geef gas en ik merk dat mijn scooter niet zo hard wegkomt als ik er eigenlijk van gewend ben. Links en rechts vliegen de Open70 mannen me voorbij. Shit wat is er aan de hand... Na 1 rondje heb ik het door, de overbrenging daar is iets mis mee. De scooter wil niet meer dan 12.000 toeren draaien en ik kom dus nogal wat vermogen te kort. Ik zie dat Eric en Tom me volgen met een redelijk gat, maar dat kunnen ze zo dicht rijden. Er zit dus maar 1 ding op: sturen en dat doe ik alsof mijn leven er vanaf hangt. Ik hou het gat met Eric en Tom eigenlijk constant, maar richting einde rijden ze het langzaam dicht. Ik zet nog wat aan en ik zie dat ik het weer constant kan houden. Uiteindelijk rijd ik de wedstrijd uit als 1e in mijn klasse en als 8e algemeen. Het gat met Eric en Tom is nu maar 2.5 seconden in plaats van de ruime 10 zoals in de 1e manche. Maar goed dat maakt niet uit ik ben 1e WHOOOOOOOT. Als ik na de uitrij-ronde van het circuit kom moet ik me melden bij de Technische Commissie (TC) en krijg te horen dat ik een nacontrole te pakken heb. De carterpan en de inlaat moet van de scooter dus ijverig begin ik te schroeven en na een serieuze blik van de TC word ik als reglementair verklaard. JIPPIE nu is het officieel mijn eerste race heb ik als winnaar weten te bezegelen! Een mooiere start kan een racer zich niet wensen!!!!

En dan komt het de prijsuitreiking en vervolgens het opruimen. Moe maar voldaan plof ik om half 11 in mijn bed.
 
Ik zal ook even mijn verslag van mijn 1e wedstrijd posten!

Zondagochtend ging om 05:15 de wekker, tijd om even te ontbijten en brood te smeren.
De bus hadden we van te voren al ingeladen, dus we konden direct op pad.
We zijn direct doorgereden om Rinnert Wierda #188 op te halen.

Aangekomen op Berghem, hebben we vol goede moed de bus uitgepakt en zijn we ons gaan inschrijven voor de wedstrijd.
Ik had er erg veel zin in, dit was mijn allereerste wedstrijd ooit!

In de eerste training verliep alles aardig goed, ik heb eerst rustig wat rondjes gereden om de baan wat te verkennen en ben het tempo een beetje op gaan schroeven.
In de eerste vrije training reed ik de 6e tijd. Niet heel onaardig aangezien de meesten Zaterdag al hadden getraind.

Tweede training ging ook lekker, pitbike bleef goed lopen en voelde aardig goed aan.
Nu ging het gas er wat meer op en reed ik een 5e tijd.

Hierna was het tijd om te kwalificeren, ik heb even gewacht en ben als laatste de baan op gegaan en de rest even wat uit laten lopen.
Hierdoor had ik mooi vrij baan, en kon ik even flink gas gaan geven.
Na de kwalificatie had ik een super goed gevoel, en reed al weer 2 seconden van mijn 2e trainingstijd af.
Dit was al met al goed voor een 5e startplek.

Pitbike nog even afgetankt, en toen was het tijd voor de 1e Race.
Even een rondje banden opwarmen en opstellen, waauw wat is dat een super gevoel!
De start ging super goed, ik kwam weg op een 4e plek.
Na een paar bochten kwam nummer 5 me voorbij, en heb ik geprobeerd hem te volgen.
Dit wou niet echt lukken, vooral omdat hij zoveel meters won op de rechte stukken en uitaccelereren van de bochten.
Ik heb de race lekker uitgereden en ben 5e gefinished!

Aardig tevreden over de 1e race.

Race 2:

Nu had ik nog een betere start en kwam als 3e de 1e bocht in.
Nummer 4 kwam me snel voorbij, maar ik kon beter aan blijven hangen.
Na een paar rondjes liepen ze een beetje uit, maar het tempo lag al een stuk sneller (4 seconden sneller dan 1e training).
Na het 5e rondje begon mijn pitbike extreem te trillen, echt niet normaal.
Ik heb de race op safe uitgereden, omdat het echt niet meer vertrouwd voelde, en ik het gevoel had dat hij kapot ging.
Ik heb de 5e plaats nog opgegeven, en ben op 6 gefinished.

Het trillen was veroorzaakt door een losgelopen motorblokbevestigingsbout..... Borgen die hap dus!

Al met al het ik een heel leuke dag gehad, en ik heb optimaal gereden naar mijn motor/en trainingstijd.

Ik zie vooruit naar de 2e race in Emmen, en hoop dat ik dan mijn motorblok wat sneller heb zodat ik dan wat competatiever kan meedoen.

Ik hoop dat jullie met plezier mijn verslag hebben gelezen!

groeten,

Erwin Klaassens #47 (-10pk pitbike sbo).


IMG_0194.JPG
 
ja pik je moet ook gewoon een vl13 membraan gebruiken en alleen de spijl verwijderen en de stuffer goed passend maken...stage 6 is rommel
 
Scheurende membraanplaten zie je net zo goed gebeuren bij malossi, polini en v-force.
Ik zou nu wel carbonnen plaatjes monteren, over het algemeen heb je daar iets meer vermogen mee.
 
Back
Top