1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Howto Squish meten / aanpassen

Squish meten / aanpassen

  1. Bas
    Hoi,

    dit is een simpele howto squish meten of aanpassen.
    • Allereerst wat is de squish en waarom zou ik dit willen meten en aanpassen?

    De squish is de afstand van bovenste dode punt (bdp) zuiger tot de kop. Bij 2 takt tuning is het erg belangrijk om alles in orde te hebben om het maximale vermogen te behalen. Het goed afstellen van de squish samen met de juiste elektrode afstand van de bougie kan soms wel tot 10% meer vermogen opleveren.

    Ik heb een plaatje bijgevoegd om dit hopelijk correct uit te leggen:

    De rode streep is de koppakking en geel is de "squish". Helaas staat op het plaatje geen voetpakking, maar jullie kunnen je wel voorstellen waar die zit :)

    squish.JPG

    Het makkelijkst om de squish te meten is gebruik te maken van een tin draadje. Op deze youtube video zie je iemand dit bij een 125cc blok doen:


    Goed gereedschap is belangrijk. Zorg dat je beschikt over een schuifmaat voor het juist meten van de dikte van de squish en zorg dat je een goede momentsleutel hebt voor het juist aandraaien van de kop.

    Wat belangrijk is om te onthouden dat met het aanpassen van de dikte van de voetpakking je ook de timing van je cilinder veranderd. Hou hiermee rekening als je grote aanpassingen doet. Je kan de squish op 2 manieren dus beinvloeden, via de dikte van je voetpakking en de dikte van de koppakking.

    Ook is het erg belangrijk dat je de cilinder met het juiste aandraaimoment vastzet. Vast is vast en vooral bij de cilinder is dit erg belangrijk. Te vast kan ervoor zorgen dat de cilinder niet kan uitzetten en dit kan zorgen voor een te hoge temperatuur met warmlopen tot gevolg.

    Ik heb hier een klein overzicht van aandraaimomenten van verschillende merken:

    • Minarelli 50/70 cc gietijzer: 14 Newtonmeter
    • Minarelli 50/70cc aluminium: 12 Newtonmeter
    • Peugeot 50/70 cc aluminium: 11 Newtonmeter
    • Piaggio 50/70cc gietijzer: 12,5 Newtonmeter
    • Piaggio 50/70cc aluminium: 10,5 Newtonmeter
    • Morini 50/70cc gietijzer: 13,5 Newtonmeter
    • Morini 50/70cc aluminium: 11,5 Newtonmeter
    Tevens ook een handig overzicht van de squish maten voor verschillende cilinders:

    Let op: Een te krappe squish zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur oploopt en de cilinder de extra warmte niet goed genoeg kan afvoeren. Dit kan een warmloper tot gevolg hebben. Ga dus in elk geval niet rijden met een te krappe squish.

    Zorg ook voor een goede bougie die deze warmte aankan.

    Minarelli Vertikaal:

    • Athena Aluminium 50cc : 0,80mm
    • Athena Sport 70 cc : 0,70mm
    • Athena Racing 70cc : 0,60mm
    • Malossi MHR Replica Aluminium 50cc : 0,80mm
    • Malossi Hyper Racing 70cc : 0,60/0,65mm
    • Parmakit Race One 70cc : 0,80 mm
    • Polini Aluminium W 70cc : 0,55mm
    • Polini Evolution 70cc : 0,60/0,70mm
    • Stage6 Pro 70cc : 0,70mm
    • Stage6 Racing 70cc : 0,50mm

    Minarelli Horizontaal

    • 2fast for race 76 cc : 0,40/0,45mm
    • Athena Sport 70 cc : 0,70mm
    • Athena Racing 70cc : 0,60mm
    • Cristofolini TCR 80cc : 0,50mm
    • Hebo Manston Revolution : 0,60/0,65mm
    • Hebo Manston Revolution Patanegra : 0,50mm
    • Italkit Aluminium 70cc : 0,70mm
    • Malossi MHR Replica Aluminium 50cc : 0,70/0,75mm
    • Malossi MHR Team Cup 50cc : 0,50mm
    • Malossi Hyper Racing 70cc : 0,60/0,65mm
    • Malossi MHR Big Bore 77cc : 0,50mm
    • Malossi MHR Big Bore 86cc : 0,80mm
    • Malossi MHR Team (6 spoelpoorten) 70cc : 0,45mm
    • Malossi MHR Team II (7 spoelpoorten) 70cc : 0,40/0,45mm
    • Metrakit Pro Race 70cc : 0,50mm
    • Polini Evolution I 70cc : 0,45mm /0,50mm
    • Polini Evolution II 70cc : 0,45mm / 0,50mm
    • Stage6 Sport Pro 70cc : 0,70mm
    • Stage6 Racing 70cc : 0,60mm

    Piaggio

    • 2fast for race 76cc : 0,40/0,45mm
    • Athena Sport 70 cc : 0,70mm
    • Athena Racing 70cc : 0,60mm
    • Cristofolini TCR 70cc : 0,50mm
    • Hebo Manston Revolution 70cc : 0,50mm
    • Malossi MHR Replica 50cc : 0,65/0,70mm
    • Malossi MHR Big Bore 77cc : 0,50mm
    • Malossi MHR Big Bore 86cc : 0,80mm
    • Malossi MHR Team (6 spoelpoorten) 70cc : 0,45mm
    • Malossi MHR Team II (spoelpoorten) 70cc : 0,45mm
    • Metrakit Pro Race II 70cc : 0,50mm
    • Polini Evolution I 70cc : 0,45mm / 0,50mm
    • Polini Evolution II 70cc : 0,45mm / 0,50mm
    • Stage6 Pro Sport 70cc : 0,7mm
    • Stage6 70cc Racing 70cc : 0,6mm

    Mocht je aanvullingen of verbeteringen hebben in deze lijsten, stuur me een berichtje en dan pas ik het aan.
    peetjoh and Martini like this.

Recent Reviews

  1. peetjoh
    peetjoh
    5/5,
    heel duidelijk en ook heel handig om te weten
  2. Martini
    Martini
    5/5,
    Top uitleg!